27 July, 2010

Mencanting Batik dan Membuat Ukiran Kayu

Pelajar-pelajar SMKSMAB yang mengambil subjek Pendidikan Seni Visual (PSV) kini sibuk menyiapkan tugasan masing-masing. Projek ini (tugasan) melibatkan penghasilan Folio dan juga bahan hasilan seni yang perlu dipersembahkan dari mula diilhamkan sehingga ianya siap. Antara projek yang dipilih oelh calun-calun SMKSMAB pada tahun ini ialah batik dan ukiran kayu. Guru PSV, cikgu Nik Noraidah dan cikgu Halisa Hashim turut membantu serta memberi bimbingan kepada pelajar supaya projek yang dihasilkan mampu memperoleh markah yang baik dalam SPM nanti.




Mencanting batik sudah dilakukan, kini dengan berhati-hati.pelajar perlu mewarna pula dengan menggunakan pewarna kain.














Jika tersilap campuran warna, hasil batik yang dihasilkan akan menjadi tidak cantik dan tidak berkualiti. Kesabaran dan ketekunan amat diperlukan bagi menjayakan proses ini.



Selain mencanting batik, terdapat juga calun yang mengambik projek Ukiran Kayu sebagai pilihan. Kelihatan pelajar-pelajar tersebut sedang berusaha menyiapkan tugasan masing-masing.

Kelihatan cikgu Nik Noraidah membantu pelajar memilih kombinasi warna seperti yang dikehendaki  dalam soalan peperiksaan. Semoga kerjasama dan pengorbanan guru-guru menjadi sumber inspirasi terhadap pelajar. Selamat Maju jaya.

3 comments:

  1. Very good script and photos..most of all I love the teamwork and cooperation shown by teachers and students..keep it up!

    ReplyDelete
  2. Syabas kepada cikgu Nik .Teruskan ketekunan dan kesabaran mendidik anak bangsa. Saya doakan semua calon SPM PSV 2010 akan mendapat keputusan yang BOOM ! Pn Jaliah GKK.

    ReplyDelete
  3. a very congratulations to all the student that finished their work with successfully and kept is as a nice memory in al-bukhary with cikgu nik...(n_n)
    nice to be bukharians..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails