22 February, 2011

Perarakan Maulidurrasul Sekolah-sekolah Peringkat Kompleks Pendidikan

Dimaklumkan, pada hari Rabu, 23 Februari 2011 bersamaan 20 Rabiulawal 1432 Hijriah, semua sekolah yang berada dalam kompleks pendidikan Jalan Stadium akan mengadakan perarakan sempena sambutan Maulidurrasul. Perarakan ini dijangka bermula jam 8.00 pagi. Selain pihak sekolah, turut sama menyertai perarakan ini ialah pegawai-pegawai dari Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri (BTPN).
Seperti yang diwar-warkan, pagi Rabu telahpun menjelma. Bumi SMKSMAB telah berseri dengan para pelajar yang berpakaian Baju Melayu lengkap, bersedia dengan pelbagai "banner" dan cogankata berkaitan Maulidurrasul Nabi Muhammad s.a.w.
Jam 8.00 pagi, semuanya telah bersedia. Penolong Kanan HEM, En. Azizan b. Saud serta guru-guru lain sibuk memastikan semua pelajar disusun dalam barisan yang teratur dan kemas.

  


Ustaz Zaki b. Mohd Ali telah mengetuai pasukan selawat SMKSMAB, dengan penuh bersemangat melafazkan puji-pujian kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w.
Perarakan dijalankan mengikut tingkatan   masing-masing dan pasukan yang paling kemas dan tersusun akan diberi penghargaan.







Perarakan ini turut disertai oleh semua jabatan dan sekolah dalam persekitaran Komplek Pendidikan termasuk dari Jabatan Pelajaran Negeri. 

Para pelajar dari SK Abdul Halim turut serta dengan wajah-wajah ceria dan bersungguh-sungguh memuji kebesaran Nabi Muhammad s.a.w.

Pasukan dari SMK Vokasional segak dengan pakaian seragam dan banner berteraskan konsep 1 Malaysia 1 Ummah.
Pagi Rabu berlalu dengan suasana yang penuh meriah dan bermakna. Acara tahunan ini amat bertepatan dengan tema Maulidurrasul 1432 Hijrah kali ini iaitu perpaduan yang melampaui batas bangsa dan agama. Semoga peristiwa ini menjadi satu penanda aras kepada kerjasama semua pihak khususnya dalam pembentukan budaya kerjasama dalam kalangan warga pendidikan setempat.
Semoga Allah memberkati usaha kita semua. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails